A SUITCASE IN NEW YORK – UNA VALIGIA A NEW YORK

A

– A SUITCASE IN NEW YORK –
– UNA VALIGIA A NEW YORK –

New York Silver Gym
February 10th, 2010  – March 10th, 2010
10  febbraio  2010 – 10 marzo 2010

UNA VALIGIA A NEW YORK
Partire è un po′ come morire, si dice. Ma ogni partenza è anche vivere, rinnovamento di lusinghe e turbamenti.
Contraddizione irrisolta mentre Homer suggerisce di organizzarsi, ordinare azioni e sentimenti, sistemare pensieri e bagagli. Fare il pieno così che il Carburante – AIRCRAFT FUEL, sottratto e assorbito l′assoluto colore del cielo, sembra incubare le ali per un volo straordinario.
Su, guardi su il velivolo in fiore sospeso in aria da Kevin Bloomberg: JENNIFER, sussurro di volo. Fantastico volo. Leggero come ricordo di donna può evocare, come cielo terso può far sognare.
L′invito SLACCIATE LE CINTURE impresso da Gabriele Di Labio annuncia il senso dell′arrivo. Capisci che ci sei e può scoppiarti l′anima, sospesa con te, sdraiata con te sulla poltrona in fondo alla fusoliera. Calpesterai un′altra terra. Sarai incredibilmente perso e rinnovato sotto un cielo mai visto. Può scoppiarti l′anima passeggiando con UNA VALIGIA A NEW YORK.
Giovanna Coppa

A SUITCASE IN NEW YORK
Leaving home could be thought of as dying. Yet, it also represents living with an openness to the lures and challenges of the unknown. There is a contradiction at the very core of the notion. Homer, in fact, suggests getting geared up, getting ready with your mind and attitudes, just alongside packing your bags. This amounts to filling up the tank – with AIRCRAFT FUEL, no matter how it is drawn. The extraordinary blue of the sky seems to be there to hatch the very wings which make you ready to take off into a mind-blowing flight.
If you actually look up, you can see the aircraft designed by Kevin Bloomberg poised in mid-air looking like a blooming flower, JENNIFER, the murmur of a flight.
Gabriele Di Labio inviting the viewer to loosen the belt seems to announce a landing. Then you realise that you are there, that your very soul is suspended there as you are sitting in the seat at the end of the aisle. Are you going to roam new lands? You will inevitably feel lost and regenerated under a new sky that you were unacquainted with. Your very self could blow up just as you walk carrying a suitcase in New York.
Giovanna Coppa

TRASFORMAZIONE
Con Homer e Kevin Bloomberg ritornano le aspirazioni – che caratterizzano la sensibilità estetica contemporanea – a ridurre la distanza tra l′arte e la vita, anzi a estetizzare la vita reale, non nel solo senso classico di ″conferire″ il bello nel quotidiano. Homer sostiene di voler rendere la vita ″più vitale″ portando i temi politici della sostenibilità economica, sociale e ambientale della crescita nel cuore della sua ricerca di autore di opere d′arte. Bloomberg, da parte sua, va ripetendo in continuazione che la sua ″scrittura″figurativa vuole essere come un sismografo per un terremoto, registrare il cambiamento e dare risalto alle istanze profonde che animano la fase di trasformazione e crisi dell′economia globale e della vita dell′Occidente.
Qual′è la funzione delle arti figurative oggi? L′aeromodellino di Bloomberg e la tanica di carburante dell′aeroveicolo di Homer puntano verso una Natura pervasiva fatta di cieli e fiori, l′utopia eco-dinamica successiva all′ossessione paranoica e disforica dell′11/9.
Franco Carota

TRANSFORMATION
Homer no less than Kevin Bloomberg brings up the instance of contemporary aesthetics to reduce the gulf separating the art world from the real life world. They both aim to make real and social life more pleasant from an aesthetic viewpoint. As Homer puts it, he strives to make life more ″rich in life″ by bringing  the political issues of economic, social and environmental sustainability of growth into the very core of his artistic research, into the essence of his identity as an author of works of art. Kevin, on the other hand, keeps on referring to his ″figurative writing″ as a seismograph in relation to an earthquake, capable as it is of recording the ongoing change, of bringing up the driving forces behind the epochal transformation or crisis of the global economy and of Western life.
What is the function of the figurative arts today? Bloomberg′s aeromodel as well as Homer′s aircraft fuel tank all look forward to an all-encompassing Nature symbolised by flowers and blue skies, the eco-dynamic utopia coming after the paranoid and disphoric obsession following 9/11.
Franco Carota

EXPLOSIONS
The explosions that can be seen in the drawings by my colleague Gabriele Di Labio sketched with his fingerprints make for frightening scenes. It′s just a fraction of a second and everything is dissolved into thin air, everything is eaten up in a blaze. Rather, the fire envelopes everything in its wake and sends all in flight like crazy bullets out of control. Gabriele portrays urban nightmare scenarios that are no longer a reassurance to the sight, but only remind me that the touch of a button – or a fingerprint – is all that′s needed to cause the break out of the inferno.
Kevin Bloomberg

ESPLOSIONI
Le esplosioni raffigurate nei disegni del mio collega Gabriele Di Labio con la tecnica che usa le impronte digitali tracciano scenari terrificanti. E′ un attimo che manda all′aria tutto, anzi che dà tutto in pasto alle fiamme. Il fuoco dell′esplosione divora tutte le cose e le manda in volo come proiettili impazziti. I suoi scenari urbani da incubo cessano di esercitare la loro funzione rasserenante per ricordare che basta il tocco di un polpastrello per scatenare l′inferno.

Kevin Bloomberg –  – traduzione di Franco Carota –
KEVIN BLOOMBERG 
http://picasaweb.google.it/lh/photo/5TjGgCx4h1-h90jels0Mww?feat=directlink
HOMER  http://picasaweb.google.it/lh/photo/6rj6wVb_tM4pG4A0N6HtzA?feat=directlink
GABRIELE DI LABIO  http://picasaweb.google.it/lh/photo/A_jrHv6tugkDMotIv55MXQ?feat=directlink
http://picasaweb.google.it/ronniearte/ASUITCASEINNEWYORKUNAVALIGIAANEWYORK?feat=directlink